به سمت ما اشاره کنید و نیاز خود را برطرف کنید. جدیدترین مطالب ، موزیک،و دانلود فیلم ها ی جدید
همه چی در یک اشاره کوچولو

 

نام رسمی کشور :
جمهوري عراق (الجمهوريه العراقيه)
(Republic of Iraq)
پایتخت :  بغداد
زبان رسمی :  عربي (رسمي ؛‌80%) ، كردي (19%)
نوع حکومت :  جمهوری
مذهب :  اسلام سني (41%) ، اسلام شيعه‌(51%) و اقليت كوچك مسيحي
واحد پول : دینار جدید عراق
عضویت :  سازمان ملل متحد ، اتحاديه‌ي عرب ، سازمان كشورهاي صادر كننده‌ي نفت
جمعیت :  25,374,691 نفر (July 2004 est.)
روز استقلال :
شهرهای عمده : بصره, موصل, اربيل, سليمانيه, نجف,کربلا
امید طول عمر :  64سال
رشد سالانه جمعیت :  2.74%درصد (July 2004 est.)
نژاد : 
مساحت :  437,072 کیلومتر مربع
خط ساحلی :  58کیلومتر
مختصات جغرافیایی :  33 درجه شمالی و 44 درجه شرقی

نقشه جفرافیایی

نقشه سیاسی

حکومت :  مجمع ملي 250 نفره براي دوره اي چهار ساله با رأي تمامي افراد بالغ انتخاب مي گردد . شوراي فرماندهي انقلاب رئيس جمهور را تعيين مي كند و او هم شوراي وزيران را انتصاب مي كند .
آموزش :  ميزان با سوادي :‌اين آمار موجود نيست . سنين تحصيل اجباري : 6 تا 13 سال . تعداد دانشگاه : 8.
دفاع :  كل نيروهاي مسلح : 382.500 (تخمين 1991) ذ. خدمت سربازي : 21 تا 24 ماه .
جغرافیا :  آبگيرهاي رودهاي دجله و فرات بيشترين زمين قابل كاشت و اكثر جمعيت را در بر دارد . بيابان جنوب غربي تقريباً نصف مساحت عراق را پوشانده است .  رودهاي مهم : دجله ، فرات .  بلندترين نقطه : قله‌ي رواندوز ، 3658 متر .  آب و هوا‌ : تابستانهاي با دماي بيش از 40 درجه‌ي سانتيگراد خشك و بسيار گرم است . بيشتر بارندگي – از 100 ميلي متر در بيابان تا 1000 ميلي متر در كوه ها – در زمستان است
اقتصاد :  يك سوم نيروي كار در بخش كشاورزي اشتغال دارد . در زمينهاي آبياري شده‌ي آبگيرهاي دجله و فرات غلات و ميوه براي مصرف داخلي و خرما براي صادرات توليد مي شود . عراق به ذخاير سرشار نفتش وابسته است ، ولي به خاطر تحريم بين المللي (1990) صادرات متوقف شد . اقتصاد عراق در جنگ اول خليج فارس بر ضد ايران به سختي صدمه ديد ، و در جنگ دوم خليج فارس ويران گشت.
تاریخ معاصر :  در قرن شانزدهم ، عراق جذب امپراتوري تركي عثماني شد . در جنگ جهاني اول بريتانيا اين منطقه را اشغال كرد ، ولي وقتي عراق به سرزميني تحت قيمومت بريتانيا مبدل شد و عملاً به صورت مستعمره در آمد (1920) ، و طبعاً ملي گرايان عراقي دلسرد شدند . در 1921 ملك فيصل بن حسين پادشاه شد و در 1932 عراق به استقلال كامل رسيد . به دنبال قدرت رسيدن افسران طرفدار آلمان طي كودتايي در 1941 ، بريتانيا تا 1945 عراق را به اشغال خود در آورد . در 1958 ، خاندان سلطنتي و نخست وزير در كودتاي « افسران آزاد» به قتل رسيدند . وجود اختلافات در ميان رهبران منجر به كودتايي ديگر در 1963 و حكومت وحشت بر ضد چپ گرايان شد . در 1968 افسران بعثي (ملي گرايان پان عربي) كودتاي ديگري را به راه انداختند . اين رژيم كه از تحقير اعراب در جنگ 1967 و پتيباني امريكا از اسرائيل به خشم آمده بود ، به شوروي روي آورد . در 1980 ، صدام حسين در واكنش به خطر صدور انقلاب اسلامي ، به جمهوري اسلامي به پيروزي سريعي ‏آغاز شد به جنگي پر خرج ، موسوم به جنگ اول خليج فارس ( 1980 تا 1988 ) ، مبدل گشت كه تلفات بسياري داشت و عملاً منجر به ورشكستگي كشور شد . صدام حسين با حمله به كشور نفت خيز و ثروتمند كويت (2 اوت 1990) كوشيد ثروت اقتصادي عراق را باز گرداند . جامعه‌ي بين الملل در محكوميت اين حمله تقريباً همرأي بود و تحريم هاي سازمان ملل بر ضد عراق به اجرا گذاشته شد . از امريكا و بريتانيا و بيش از 20 كشور ديگر (از جمله مصر و سوريه) نيرو به خليج فارس اعزام شد تا از حمله‌ي عراق به عربستان سعودي جلوگيري شود . به دنبال عدم واكنش صدام حسين به تقاضاهاي مكرر سازمان ملل مبتني بر عقب نشيني از كويت ، جنگ دوم خليج فارس ، با بمباران هوايي بغداد در 16 ژانويه‌ي 1991 به دست امريكا و بريتانيا ، آغاز گشت ، در 24 فوريه ، نيروهاي ائتلافي به منظور آزاد سازي كويت وارد خاك كويت و عراق شدند . نيروهاي ائتلافي ارتش عراق را كه متحمل تلفات سنگيني شده بود كاملاً شكست دادند . عراق تمامي قطعنامه هاي سازمان ملل مربوط به كويت را پذيرفت و پس از نبردي كه فقط 100 ساعت دوام آورد با آتش بس موافقت كرد . صدام حسين طي ماه هاي مارس و آوريل – در حالي كه جنوب عراق در اشغال نيروهاي ائتلافي بود – به سركوبي شورشهاي شيعيان جنوب و كردهاي شمال كشور پرداخت . كوششهاي بين المللي براي تغذيه و حفاظت بيش از 1.000.000 آواره‌ي كُرد و شيعه ، كه بسياري از آنان به ايران و تركيه فرار كردند ، به مورد اجرا گذاشته شد . به رغم اجبار قبول بازرسي سازمان ملل متحد از تسليحات شيميايي و بيولوژيكي و توان هسته اي كشور ، صدام حسين همچنان از قبول تقاضاي سازمان ملل در مورد خلع سلاح و به رسميت شناختن مرز كويت سر باز زد . در سال 2002 میلادی به بهانه داشتن تسلیحات هسته ای ایالات متحده به عراق حمله نمود و رژیم بعث سرنگون گردید و دولت جدید به روی کار آمد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برای مشاهده مناطق دیدنی به ادامه مطلب بروید



ادامه مطلب...

تاريخ : جمعه 19 فروردين 1390برچسب:,
ارسال توسط حسین عموری
آخرین مطالب

صفحه قبل 1 صفحه بعد

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً

خدمات وبلاگ نویسان جوان

Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت

دريافت كد بازی آنلاين تصادفی

فال عشق

برای دریافت کد کلیک کنید

شما می توانید با انتخاب شبکه ی دلخواه آن را به صورت آنلاین در پلیر خود تماشا کنید